مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

هشتم مهر؛ روز بزرگداشت مولوی، شاعر نامی ایرانی

امروز هشتم مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز بزرگداشت مولوی» ثبت شده است.

هشتم مهرماه، روز بزرگداشت حضرت عشق، شاعر نامی و بلند آوازه ایرانی مولاناست که این نام شهرت جهانی داشته و بر همگان آشناست. در این میان شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که با گفتن نام شاعر سرشناس پارسی‌گوی، محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی که نام کامل مولاناست او را بشناسد، چرا که بیشتر افراد با القابش که از او صحبت می‌شود از قبیل "مولانا خداوندگار"، "خداوندگار" و "جلال‌الدین" بعضی از نخستین لقب‌هایش هستند که گفته می‌شود در زمان حیاتش بیشتر متداول بوده او را می‌شناسند. القابی مثل "ملای رومی"، "مولوی رومی" و "مولوی" هم به نظر می‌رسند از حدود قرن نهم به تدریج برای اسم بردن از "مولانا" رایج شده‌اند.

زندگینامه مولانا


زندگی مولانا جلال الدین محمد بلخی مصادف با قرون ششم و هفتم خورشیدی بود و ایشان‌ در یکی از روزهای پاییزی، روز یکشنبه هشتم مهرماه سال ۵۸۶ شمسی در شهر بلخ متولد شد.

ادامه مطلب...

چگونه در امتحانات درسی موفق شویم ؟

با توجه بـه نقاط ضعف و قوت خود برنامه ریزی کنید و به جای مرور مباحثی که بـه آن‌ها تسلط دارید، سراغ بخش‌هایی بروید که کمتر بـه آن‌ها مسلط هستید. اگر درسی را هنوز نخوانده اید و تمرین هایش را حل نکرده اید، یک روز مانده بـه امتحان، سراغ همه ی کتاب نروید.

حالا که وقت خواندن تمام نکته‌های کتاب را ندارید، باید با کمک آزمون‌ها و تمرین‌های درس بفهمید که کجای کار هستید و چـه چیز‌هایی را باید با دقت بیشتری بخوانید. 

وقتی تمرین‌ها را حل کنید، متوجه میشود که در چـه قسمت‌هایی مشکل بیشتری دارید و با این خودآزمایی ها، بـه نقاط قوت و ضعف تان بهتر پی میبرید. پس در اولین قدم سراغ تمرین‌ها بروید و بعد روی خواندن بخش‌های یکه تسلط کمتری بر آن‌ها دارید، تمرکز کنید.

شک بـه دلت راه نده

بازخوانی بخش‌هایی از کتاب که اطلاعاتشان را با شک و تردید بخاطر می‌آورید، قدم دوم است. برای به کار بستن این تکنیک، باید اول با ترس هایتان رو بـه رو شوید و قبل از آنکه سر جلسه امتحان حاضر شوید، ترس هایتان را با مطالعه بخش‌های مبهم از بین ببرید.

بـه خودت نگاه کن

قبل از آنکه برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، بـه شرایط زندگی و روحیاتتان نگاهی بیندازید و برنامه ریزی راکه نمیتوانید برایش ضمانت اجرایی قائل شوید، انجام ندهید.

برنامه را دور نزن

اگر با خودتان قرار گذاشته اید که در ساعت معینی درسی را بخوانید، بـه هیچ وجه آن زمان را به درس دیگری اختصاص ندهید. حتی اگر از برنامه قبلی که برای درس‌های دیگر ریخته بودید جا ماندید هم نباید چنین اشتباهی را انجام دهید. حتی با یک بار اختصاص دادن وقت مطالعه یک درس بـه درسی دیگر، ممکن است برنامه ریزی تان را به طور کامل نابود کنید.

ادامه مطلب...

چرا باید ماسک بزنیم؟

فایل های ضمیمه :
1. 13.png

چرا استرس داریم؟

مگر می‌شود در دنیای پر از رقابت امروز، بدون استرس زندگی کرد؟ همه‌ ما در زندگی با این مشکل مواجه شده‌ایم و شاید در نظر بعضی از افراد، آنقدر عادی به نظر برسد که برای مرتفع کردنش، دنبال راه حلی نبوده و منتظر گذر زمان بمانند. 

البته تجربه این افراد شاید در استرس شتاب‌دهنده بیشتر بوده و با هر نگرانی که به سراغ‌شان آمده سعی کرده‌اند به عملکردشان سرعت بیشتری دهند. اما تمامی نگرانی‌های ما از نوع شتاب‌دهنده نیستند و خیلی از آنها بازدارنده بوده و باعث توقف در عملکرد ما می‌شوند.

دانش‌آموزی که در مدرسه برای رقابت‌های بزرگتر زندگی آماده می‌شود، استرس و راه‌های مقابله با آن یکی از مهمترین مواردی است که باید آموزش داده شود. با مشاوره صحیح و کارشناسانی شده، مهارت کنترل استرس نیز باید در دانش‌آموز تقویت شده و او برای مراحل سخت‌تر زندگی آماده شود.

ادامه مطلب...

چهار عادت روزانه افراد موفق

افراد موفق عادت‌های مختلفی دارند و انتخاب چهار عادت روزانه کار دشواری است. اما مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود مهمترین عادت‌هایی است که هر فرد برای موفقیت باید به صورت روزانه انجام بدهد. در ادامه با این چهار عادت روزانه افراد موفق بیشتر آشنا می‌شویم.

عادت اول: خاموش کردن موبایل قبل از خواب

خواب کافی و همراه با آرامش مهمترین چیزی است که باعث بالا رفتن میزان سلامتی، کاهش استرس و افسردگی و افزایش کارایی در طول روز می‌شود. ابزارهای الکترونیکی مثل گوشی‌های هوشمند، تبلت و کتابخوان‌ نورهایی با طول موج آبی منتشر می‌کنند که باعث توقف تولید هورمون ملاتونین در بدن می‌شوند. هورمون ملاتونین عامل تنظیم ثبات ریتم شبانه روز بدن است. کامپیوتر و تلویزیون هم چنین نوری را از خود ساطع می‎کنند اما باتوجه به اینکه هنگام تماشای آن‌‎ها فاصله لازم حفظ می‌شود میزان آسیب آن‌ها پایین‌تر است.

ادامه مطلب...

ترس‌ هایت را زمین بگذار تا به موفقیت برسی

موفقیت خواسته‌ای است که هر انسان در زندگی خود به دنبال دستیابی به آن است. اما عواملی بازدارنده همواره مانع رسیدن ما به این خواسته و سدی در برابر خواسته‌هایمان هستند. یکی از این موارد ترس از شکست است. ما باید برای رسیدن به این خواسته در برابر ترس مقاومت نشان بدهیم. اما چطور؟

هر یک از اهداف ما نوعی انتظار پیشرفت با خود به همراه دارد. این اهداف باعث می‌شوند دستاوردهای خاصی را در زمان دستیابی به آن هدف برای خود متصور شویم. این عامل زمینه‌ای مثبتی در انگیزش است؛ اما چالش اصلی زمانی رخ می‌دهد که از نرسیدن به دستاورد مورد نظر بترسیم. عوامل زیادی در این ترس و نگرانی اثر گذارند.

ادامه مطلب...

چگونه می توان در خانه ورزش کرد

تمرینات ورزشی در خانه فواید بسیاری دارد. نه تنها نمی خواهید برای رفتن به سالن وقت بگذارید بلکه هزینه ای هم نمی دهید. اگر می خواهید بدن متناسب داشته باشید ، چند مرحله اساسی برای تمرین در خانه در نظر بگیرید که می توانید نتایج بسیار موفقی را ببینید.

 1 -آماده شدن برای تمرین در خانه

- جلسات ورزشی خود را جدی بگیرید.

- روزها و زمانهای خاصی را برای جلسه تمرین خود انتخاب کنید (مانند دوشنبه ، چهارشنبه و جمعه ساعت 7 صبح).

- بهترین مکان را در خانه خود انتخاب کنید که در آن احساس راحتی بیشتری در انجام کارهای روزمره دارید. مطمئن شوید که فضای کافی دارید و هیچ اشیاء تداخل ندارند.

ادامه مطلب...

برنامه ریزی درسی در ایام نوروز

تعطیلات نوروز یکی از بهترین فرصت ها برای دانش آموزان پس از گذراندن 6 ماه درس خواندن و مدرسه رفتن است که استراحت کامل داشته باشند و از درس خواندن دور باشند تا با روحیه ای مضاعف دوباره به مدرسه بازگردند.

ولی استراحت مطلق در این ایام سبب افت تحصیلی دانش آموزان می شود پس در تعطیلات عید نیاز به ایجاد یک برنامه مناسب است که در کنار تفریح و استراحت، برخی از ساعت های ایام عید را به درس خواندن و مطالعه دروس اختصاص دهیم تا هم تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از افت تحصیلی جلوگیری کنیم.

ادامه مطلب...

3 ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن

حق با مادربزرگتان بود که می گفت هر کس در روز یک سیب بخورد دیگر نیازی به دکتر پیدا نمی کند. یکسری مواد غذایی خاص از جمله سیب، مواد مغذی مقوی، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک، می توانند تغییراتی اساسی در تقویت سیستم دفاعی بدن شما ایجاد کنند و آن را دربرابر بیماری های مختلف مقاوم نگه دارند.

 

برای تقویت سیستم دفاعی بدن تا می توانید از این دسته مواد غذایی استفاده کنید تا فصل سرما خوردگی که از راه رسید دیگر نیازی به مراجعه به دکتر نداشته باشید. مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی بدن که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شما شده، سلامت شما را ارتقاء داده و بدنتان را دربرابر بیماری های مختلف مقاوم خواهد کرد.

ادامه مطلب...

چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم؟

این سؤال که چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم؟ سؤال بسیاری از دانش‌آموزان است. ضعیف بودن دانش‌آموزان در درس ریاضی تنها به‌دلیل استعداد کم یا ناتوانی ذهنی آنان در حل و درک مسئله نیست.

عوامل بسیاری باعث شده‌ است دانش‌آموزان در درس ریاضی ضعیف باشند مانند:

ضعیف بودن فرد در حل کردن محاسبات

بی‌علاقه فرد به درس ریاضی

نیاموختن مهارت‌های حل مسائل و…

ادامه مطلب...

مشاهده مطالب قدیمی تر...