مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

حقایق جالب درباره سیاره سرخ

مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. این سیاره نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی های روی زمین است.

سیاره ی سرخ همانند زمین، یخهای قطبی، دره‌های عمیق، کوه، غبار، طوفان و فصل دارد. در زیر ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در خصوص مریخ را با هم مرور می کنیم:

ادامه مطلب...

برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنید

سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، کلید موفقیت در مدرسه  می‌باشد. این مقاله رو بخون تا بدانی که چگونه بابرنامه بمانی.

 برنامه ریزی: یک کیف مناسب برای حمل کتاب‌ها تهیه کن

کیف‌هایی نخر که به آسانی پاره می‌شوند. کیفی بخر که به اندازه‌ی کافی محفظه و زیپ برای جا دادن وسایل مختلف، داشته باشه. به گونه‌ای هم نباشه که زیپ‌های زیادی داشته باشه که گیج کننده باشه  و همش به دنبال وسایلت در داخل کیف بگردی. اگه کتاب‌های زیاد و سنگینی رو حمل می‌کنی، بهتره که از یک کوله‌پشتی استفاده کنی، چون کیف‌های دستی باعث آسیب به شانه‌هایت می‌شوند. اصولیش اینه که برای حمل وسایلت، به اندازه‌ی ده درصد از وزنت، روی شونه‌هات، بار بندازی.

ادامه مطلب...

اصول ارتباطی والدین با نوجوان

خانواده محیط اصلی پرورش نوجوان محسوب می شود. رفتار و کردار اخلاقی و تامین زندگی بدون اضطراب، نوجوان را به سوی تقوا و درستکاری سوق می­ دهد. خانواده‌ای سالم و پویا نامیده می ­شود که بین اعضای آن خانواده (بین پدر ومادر و بین پدر و فرزندان و بین مادر و فرزندان) ارتباطات سالم و سازنده برقرار باشد. والدین یعنی پدر و مادرهای توانا کسانی هستند که علاوه برداشتن دانش و اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان، مهارت استفاده از این دانش را هم بلدند که چگونه باید از این دانش و اطلاعاتشان استفاده کنند. ما غالبا یا نسبت به بچه ها عشق داریم یا قدرت. در حالی که اصل مهم می ­گوید شما باید عشق توام با اقتدار داشته باشید یعنی در عین مهربان بودن و صمیمیت و پذیرا بودن مقتدر هم باشید، جاهایی هم لازم است شما اقتدار و قانون را داشته باشید.

والـدین بایـد از شـیوه­ هـا و راهکارهـای مناسـب در برقراری ارتباط با فرزنـدان آگـاهی داشـته باشـند. بـرای مثـال در دوران کـودکی بـا محبت کردن، بازی کردن و... می ­توان به کـودک شخصـیت داد و بـا ایجـاد امنیـت روحی و روانی ارتباط مؤثری با او برقرار کرد، در حالیکه در دوران نوجوانی وضع به گونه ­ای دیگر است و با ایجاد عزت نفس، تقویـت اعتمـاد بـه ­نفـس و ... مـی ­تـوان زمینه ­های رشد و کمال نوجوان را فراهم نمود و راه ارتباط با او را فراهم کرد.

ادامه مطلب...

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

در سراسر دنیا بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارد که احتمالا نام هر کدام از آنها حداقل یک بار به گوش‌تان خورده باشد. اما ایالت‌ها و سرزمین‌هایی نیز روی این سیاره وجود دارند که بسیار کوچک و گمنام هستند و احتمالا از وجودشان اطلاعی نداشته باشید.

این مناطق، مساحت بسیار اندکی از کره‌‌ی زمین را اشغال می‌کند و در بعضی از آنها فقط دو خانواده سکونت دارد. در این مقاله با ۱۰ کشور از کوچکترین کشورهای جهان آشنا می‌شویم که جمعیت آنها از یک روستای کوچک هم کمتر است.

ادامه مطلب...

کنترل خشم به روش "مانترا"

روش کنترل خشم مانترا یکی از روشهای ساده و فوق العاده موثر برای کنترل خشم و عصبانیت های ناگهانی است که در سرتاسر دنیا از آن استفاده میشود.

راههای کنترل خشم به سبک مانترا روشی کاملا ساده است اما تاثیری فوق العاده خواهد داشت چرا که این روش ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و مورد تایید قرار گرفته اند. عصبانیت یکی از واکنش های عاطفی اساسی ما است و گاهی اوقات یک نشانه هشدار خوبی است که همه چیز در زندگی ما خوب نیست. در برخی موارد خشم "حق" شماست که احساسش کنید!

ادامه مطلب...

گام های موثر برای شناسایی علایق

پیدا کردن و دنبال کردن علایق واقعی تان اینقدرها هم ساده نیست. درون آدم ها شبیه به یک اقیانوس است، اقیانوسی شگفت انگیز و پر رمز و راز. باید تمام قدرت، زمان و تلاش تان را به کار ببرید تا اقیانوس درون تان را عمیقا کاوش کنید. باید عمیق و عمیق تر بروید. همین که به تهِ اقیانوس وجودتان می رسید، می بینید دیگر رازی وجود ندارد و همه چیز واضح است. تمام چیزهایی که باید راجع به باطن تان بدانید را کشف کرده اید. البته این کار سختی است. در این مطلب خواهید دید چطور می‌شود علایق واقعی‌تان را بشناسید و آنها را دنبال کنید.

برای شناسایی علایق واقعی تان باید سخت تلاش کنید، اگر قلب تان ضعیف است، کلا دورش را خط بکشید! برای پیمودن این مسیر باید شجاع باشید و ترس‌ها، نگرانی ها و تردیدهای سر راه تان را دور بریزید.

ادامه مطلب...

15 نکته برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس

روابط، یکی از مهمترین قسمت‌های زندگی ماست و تقویت مهارت‌های اجتماعی یکی از مهمترین چیزهایی است که هر فردی باید یاد بگیرد. بهتر کردن نتایجی که در این زمینه می‌گیرید و به دست آوردن اطمینان بیشتر به مهارت‌های اجتماعیتان، اعتماد به ‌نفستان را به طور کلی بالا خواهد برد.

خیلی از این راهکارها فقط به طور موقتی اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برند اما باز هم باعث می‌شوند کارهایی انجام دهید که قبلاً حتی فکرش را هم نمی‌کردید و با انجام آنها اعتمادی عمیق‌تر نسبت به خودتان در وجودتان ایجاد می‌کنید.

ادامه مطلب...

چگونه یک ورزشکار موفق شویم؟

ورزشکار شدن کار بسیار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد ولی تا رسیدن به آن، پیمودن چند قدم کوتاه، لازم است. تداوم در واقع بنیاد ورزش موفق به حساب می آید. تمام ورزشکاران حرفه ای بیشتر زمان ورزش خود را به تقویت مهارتی خاص می پردازند، آنها آنقدر این کار را ادامه می دهند تا حرکتشان، واکنششان و عملکردشان بی نقص شود. میان بری برای رسیدن به این مرحله از توانایی وجود ندارد. این کار نیازمند ساعت ها تمرین، بارها شکست و ناکامی، و پیشرفت های اندک است تا نتیجه دهد و فرد در یک مهارت استاد شود.

1- حرکت کنید و به‌دست آورید :

اولین قدم این است که بخواهید و به‌دست آورید. به خودتان اعتماد داشته باشید، شما می‌توانید به اهداف درخشانی دست یابید. مهم نیست وضعیت چقدر بد است و منابع شما چقدر محدود است.

ادامه مطلب...

چگونه در فصل تابستان از درس خواندن لذت ببریم ؟

فصل تابستان زمانی مهم برای افزایش بهره‌وری در درس خواندن است. بسیاری از دانش‌آموزان فرصت مطالعه در این فصل طلایی را از دست می‌دهند و حوصله درس خواندن در این فصل را ندارند. اما با چند روش ساده می‌توان از درس خواندن در این فصل لذت برد.

پیش مطالعه قبل از تدریس :

قبل از تدریس معلم، نگاه ساده‌ای به مطالب درسی‌ بیندازید یا به اصطلاح پیش مطالعه داشته باشید. پیش مطالعه به معنی مو به مو حفظ کردن مطالب نیست بلکه نگاهی ساده به عکس‌های کتاب یا تیترها کافی است.

ادامه مطلب...

چطور بر استرس امتحان غلبه کنیم؟

تغذیه‌ی سالم داشته باشید

قرار است ساعات طولانی مشغول درس و مطالعه باشید، پس مهم است که سالم باشید و انرژی بدن و مغزتان را حفظ کنید! قبل از مطالعه، یک میان‌وعده‌ی پُر پروتئین و کم چرب مثل ماست یونانی، جوجه‌کباب یا یک تکه پنیر پیتزای کم‌چرب بخورید. این میان‌وعده‌ها به شما انرژی لازم را می‌دهند تا بدون احساس گرسنگی یا افت انرژی، روی درس‌تان تمرکز کنید. همچنین باید بدن‌تان آب کافی داشته باشد تا سرحال باشید و دچار خستگی نشوید، پس سعی کنید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

حالا که تغذیه‌ی سالمی دارید و آب کافی هم به بدن‌تان می‌رسانید، وقت آن است که باید عادات خواب‌تان را هم اصلاح کنید! هرچند شب قبل از امتحان معمولا وسوسه می‌شوید که بیدار بمانید و خودتان را برای امتحان آماده کنید، اما خیلی بهتر است برای غلبه بر استرس امتحان، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و شب قبل از امتحان خواب کافی و خوبی داشته باشید. شب قبل از امتحان درس‌هایتان را مرور کنید اما حواس‌تان باشد چه زمانی وقت خواب است!

ادامه مطلب...

مشاهده مطالب قدیمی تر...