مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

با تکنیک های حفظ اعتماد به نفس آشنا شوید

امروز در کنار موضوع رژیم غذایی و لاغری، بحت ساختن اعتماد به نفس و عزت نفس، باب هر محفل و رسانه ای شده است. دلیلش هم کاملا مشخص هست. انسان امروز، شکارچی آگاهی و تدبیر و دانش است. ما بر اساس دانش روانشناسی نوین متوجه اهمیت و تاثیر کیفیت اعتماد به نفس و عزت نفس بر کل زندگی و حس و حال درون خود شده ایم. همه مدیران جوامع مترقی در تلاشند تا اعتماد و عزت نفس مردم خود را بالا ببرند. ما امروز ناگزیریم برای بالا رفتن اعتماد به نفس خود کاری جدی بکنیم. ما حتی می دانیم تا پایان عمر باید در این راه کوشا باشیم.


زمان گذاشتن برای رویاها و برنامه‌های خویش، انجام فعالیت‌هایی متفاوت از اکثر مردم و البته «جا نداشتن» در میان سایرین، در صورتی که اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، می‌تواند بسیار دشوار باشد. این موضوع کاملاً حقیقت دارد. تقریباً غیر ممکن است که با عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، بتوانید برای اهداف بزرگ و ارزشمند خویش وقت بگذارید، از چارچوب‌های سنتی فراتر بروید و حقیقتاً خود خودتان باشید.

چگونه کیفیت اعتماد به نفس را کنترل کنید؟

اعتماد به نفستان ضعیف است؟ آیا می‌توان کاری برای تغییر آن انجام داد؟ 
یک اصل مهم : هیچ کسی بدون این ویژگی ارزشمند به دنیا نمی آید. اما به تدریج از اطرافیان می آموزد یا مجبور می شود آن را از دست بدهد.
حتی اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، شاید چنین چیزی ممکن نباشد، چراکه شما می‌توانید کیفیت آن خود را همیشه افزایش دهید. این موضوع ژنتیکی نیست و شما مجبور نیستید برای بالابردن اعتماد به نفس خود به دیگران متکی باشید.

شاید باور دارید که چندان کارآمد نیستید، باهوش نیستید، جذاب نیستید و غیره... این قضیه می‌تواند تغییر کند. شما می‌توانید شخصی لایق احترام باشید. شخصی که می‌تواند علیرغم منفی ‌بافی‌های دیگران، خواسته‌های خود را دنبال کند. شما می‌توانید با کنترل زندگی خود و کنترل کیفیت اعتماد به نفس خود، این کار را انجام دهید. با فعالیت‌های خاصی که کارایی شما و خودپندارۀ شما را ارتقا می‌بخشند، می‌توانید بدون نیاز به کمک دیگران، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. 

برای بالا بردن اعتماد به نفس از کجا شروع کنم؟

در ادامه 13روش و کار ساده را نام خواهیم برد که شما را در این راستا کمک خواهند کرد. هیچ‌کدام از آن‌ها یک شبه جواب نمی‌دهند. این لیست، جامع نیست و خود شما موارد شخصی بسیاری را باید بیابید. این ها مواردی هستند که در بیشتر افراد، موثر و مفید هستند. شما مجبور نیستید همۀ آن‌ها را مانند دستورالعمل پخت غذا انجام دهید... آن‌هایی که به نظرتان خوب است را انتخاب کنید شخصی سازی کنید و بیازمایید. اگر یکی جواب داد، سایر موارد را نیز امتحان کنید. اگر جواب نداد، باز هم سایر موارد را امتحان کنید.

خواندن این 13 کار برای بالا رفتن اعتماد به نفس فقط چند دقیقه وقت می برد ولی یادتان باشد مطالعه بی عمل فقط آگاهی شما را بالا می برد و چند روز بعد سطح اعتماد به نفس شما برمیگردید به شرایط قبل. باید دفتر و قلمی همراه داشته باشید و از مطالب یاداشت برداری کنید و موارد را شخصی سازی کنید و تصمیم جدید خود را اجرایی کنید و اطمینان داشته باشید تکرار و تکرار و باز تکرار آن را عادت شما خواهد کرد:
نکته مهم : تمام تمرینات بالابردن اعتماد به نفس و عزت نفس روی هم نیز اثر دارند، یعنی با انجام این 15 کار افزایش عزت نفس خود را نیز تضمین خواهید کرد.

1- خود را آراسته کنید:

شاید بدیهی به نظر برسد، اما آراستگی می‌تواند تاثیرات چشمگیری روی بالابردن اعتماد به نفس و خودپندارۀ شما داشته باشد. روزهای فراوانی بوده که فقط با انجام همین کار، خُلق خود را کاملاً تغییر داده‌ام.

2. لباس زیبا بپوشید:

مکمل مورد شماره یک است. اگر لباس زیبا بپوشید، احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت. احساس موفقیت می‌کنید و حس می‌کنید که آماده‌اید تا خود را به دنیا عرضه نمایید. زیبا لباس پوشیدن برای هر کس معنی متفاوتی دارد. ضرورتاً بدین معنا نیست که لباسی به ارزش یک میلیون تومان بپوشید یک لباس ساده که زیبا و مناسب باشد نیز همین کار را می‌کند. بسیاری افراد جهان این دو مورد (اول و دوم) را با پوشیدن لباس های برند، پوشش می دهند. اما خیلی لازم نیست و یک انتخاب فردی است.

3- خودپندارۀ خویش را فوتوشاپ کنید:

خودپندارۀ ما برای ما ارزشمندتر از آن چیزی است که معمولاً فکر می‌کنیم. ما یک تصویر ذهنی از خود داریم که تعیین می‌کند تا چه اندازه به خود مطمئن هستیم.  اما این تصویر، تصویر ثابت و تغییرناپذیری نیست. می‌توانید آن را تغییر دهید. از توانایی‌های فوتوشاپ ذهنی خود استفاده نمایید و روی خودپنداره‌تان کار کنید. اگر خیلی خوب نیست، تغییرش دهید. دریابید که چرا خود را بدان گونه می‌بینید و راهی برای اصلاحش پیدا کنید.

4- افکار منفی را بکشید: (تغییر فکر منفی به فکر مثبت)

باید از صحبت‌های ذهنیِ خود آگاه باشید. منظور همان افکاری است که راجع به خود دارید و کارهایی که انجام می‌دهید.
تکنیک طلایی : تصور کنید که افکار منفی حشره هستند و باید به شدت مراقب این حشرات باشید. هنگامی که یکی از آن‌ها را می بینید، لهش کنید (البته به صورت ذهنی). آن‌ها را بُکُشید. سپس آن‌ها را با افکار مثبت جایگزین نمایید. (بی‌خیال، می‌توانم انجامش دهم! فقط نیم ساعت دیگه مونده. فقط 3 ست دیگه باید تمرین کنم. فقط یک سه هفته دیگه باید رژیم لاغری بگیرم و ...

5- خودت را بشناس :

خودت را بشناس و همۀ جنگ‌ها را پیروز خواهی شد. (سان تزو)
فرماندۀ دانا به هنگام جنگ، دشمن خود را به خوبی می‌شناسد. بدون شناخت از دشمن نمی‌توانید او را شکست دهید. هنگامی که تلاش می‌نمایید تا بر یک خودپندارۀ منفی غلبه نمایید و آن را با اعتماد به خویشتن خویش جایگزین کنید، دشمن شما خود شما هستید. خود را به خوبی بشناسید. به افکار خویش گوش دهید. خاطراتی در مورد خود بنویسید. افکار و آنالیزهایی که از خود می‌کنید را در آن یادداشت نمایید. تحلیل کنید که چرا چنین افکار منفی‌ای دارید. سپس به چیزهای خوب در مورد خود فکر کنید. کارهایی که خوب انجام می‌دهید. چیزهایی که دوست دارید. دربارۀ محدودیت‌های خویش فکر کنید. آیا آن‌ها محدودیت واقعی هستند یا اینکه تصنعی و ساختۀ خودتان هستند؟ خود را عمیقاً کاوش نمایید، در نهایت خواهید دید که اعتماد به نفس بالایی کسب می‌کنید.

6- مثبت عمل کنید :

شما باید علاوه بر افکار مثبت، اعمال مثبت نیز داشته باشید. عمل، کلید بالابردن اعتماد به نفس است. فکر مثبت چندان سخت نیست، اما هنگامی که بخواهید بر اساس آن عمل کنید و خود را تغییر دهید، باید پله پله حرکت نمایید. شما همان هستید که عمل می کنید، بنابراین اگر کارهای خود را تغییر دهید، خود را تغییر داده‌اید. به شکل مثبت عمل کنید. به جای اینکه به خود بگویید: "نمی توانم"، عمل کنید و مثبت باشید. به شکل مثبت با افراد صحبت کنید، برای اعمال خود انرژی بگذارید. خیلی زود متوجۀ تغییرات خواهید شد.

7- مهربان و سخاوتمند باشید :

اوه، خیلی کلیشه‌ای است. اگر برای شما که خواننده این مطلب هستید کلیشه‌ای است، فراموشش کنید. اما بقیۀ شما باید بدانید که مهربان بودن با دیگران و سخاوتمند بودن با خویش، یکی از بهترین راه‌ها برای اصلاح خودپنداره‌تان است. شما مطابق قانون طلایی رفتار کنید و خواهید دید که احساس بهتری نسبت به خویش پیدا می‌کنید و این کار برای بالابردن اعتماد به نفس معجزه می‌کند، باور کنید.

8- استوار بایستید:

هنگامی که به خود یادآور میشوید تا صاف و استوار بایستید، احساس بهتری نسبت به خویش پیدا می کنید. افرادی که صاف و با اعتماد به خود می‌ایستند، جذاب‌تر می‌باشند. این مورد را هم خیلی جدی بگیرید. پرستیژ و ژست ایستادن و راه رفتن، یکی از رازهای مخفی افراد موفق جهان است.

9- کارایی خود را افزایش دهید:

چگونه احساس کارایی بیشتری داشته باشیم؟ کاراتر شوید. چطور این کار را انجام دهیم؟ با مطالعه و تمرین. ذره ذره شروع کنید. برای مثال اگر می‌خواهید نویسندۀ کاراتری شوید، سعی نکنید به یکباره در تمام زمینه‌های حرفۀ نویسندگی خبره شوید. بیشتر بنویسید. خاطرات، وبلاگ، داستان‌های کوتاه و حتی به عنوان یک نویسندۀ مستقل کار کنید. هرچه بیشتر بنویسید، بهتر خواهید شد. روزی سی دقیقه به تمرین نویسندگی اختصاص دهید و خواهید دید که کارایی شما افزایش می‌یابد.

10- خود را با دانش قدرت بخشید:

به طور کلی، قدرت‌بخشی به خویشتن یکی از بهترین استراتژی‌ها برای بالابردن اعتماد به نفس است. می‌توانید از طریق راه‌های مختلفی این کار را انجام دهید، اما یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای قدرت‌بخشی به خویشتن، کسب دانش است. به اندازۀ افزایش کارایی و آماده‌ شدن اهمیت دارد... با افزایش دانش خویش، شما با اعتماد به نفس تر خواهید شد. دانش شما نیز از طریق تحقیق و مطالعه افزایش پیدا می‌کند. اینترنت منبع بسیار خوبی است، اما اطرافیان شما نیز می‌توانند مفید باشند. کسانی که کارهایی انجام داده‌اند که شما نیز می‌خواهید انجام دهید. همچنین کتاب‌ها، مجلات و موسسات آموزشی نیز مفید هستند.

11- کاری را انجام دهید که پشت گوش انداخته‌اید:

چه کاری را مدت‌هاست که به تعویق می‌اندازید؟ اول صبح آن را انجام دهید و از سر راه کنارش بزنید. احساس فوق‌العاده‌ای نسبت به خود پیدا خواهید کرد.

12- فعال شوید:

انجام دادن یک کار همیشه بهتر از بیکار بودن است. البته انجام دادن آن کار می‌تواند به اشتباه نیز بینجامد... اما اشتباهات نیز بخشی از زندگی هستند. ما از اشتباهات یاد می‌گیریم. ما هرگز بدون اشتباه بهتر نمی‌شویم. پس نگران اشتباهات خود نباشید. فقط یک کاری را شروع کنید و انجام دهید. از جا برخیزید و فعال شوید – یا به صورت فیزیکی و یا با گام برداشتن به سوی دستیابی به چیزی.

13- روی چیزهای کوچک کار کنید:

تلاش برای انجام پروژه‌ها یا تکالیف بزرگ می‌تواند برای هر کسی گیج‌کننده، دشوار و هراس‌انگیز باشد، حتی برای بهترین افراد. سعی کنید کارها را به بخش‌های کوچک تقسیم نمایید و به ترتیب روی آن‌ها کار کنید. دستاوردهای کوچک باعث می‌شوند حال شما بهتر شود و به شما کمک می‌کنند تا دستاوردهای بزرگ‌تری کسب کنید. یاد بگیرید که همیشه این طور کار کنید و خیلی زود خواهید دید که اعتماد به نفس زیادی کسب نموده‌اید.

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
بازگشت به صفحه قبل...