مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

خوردنی هایی که حافظه را تقویت می‌کنند

شاید در میان اطرافیان دیده باشید که برخی افراد، بخصوص میانسالان و سالمندان، توجه دقیق و موشکافانه به نوع تغذیه و خورد و خوراک خود دارند و اغلب به دنبال غذاها یا نوشیدنی‌هایی هستند که برای ارتقای حافظه و تقویت مغز موثر باشد. سوال اینجاست که آیا واقعا مواد غذایی می‌توانند بر ارتقای توان مغز تاثیرگذار باشند؟

 

برنامه‌ریزی تغذیه‌ای و خوردن هوشمندانه انواع خاصی از غذاها عملکرد مغز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در افزایش ضریب هوشی، بهبود خلق و خو، افزایش خلاقیت و توان ذهنی نقش بسزایی داشته باشد.

صبح‌ها به نوشیدن چای اکتفا نکنید


اولویت اصلی برای داشتن مغز و ذهن پویا را خوردن صبحانه است، صبح‌ها پیش از ترک منزل فقط به خوردن چای اکتفا نکنید. در این وعده، حتما غذاهای تهیه شده از غلات سبوس دار بخورید، زیرا قندها در این غذاها آهسته‌تر درجریان خون منتشر می‌شوند و دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید و کاهش سطح انرژی در بدنتان دیرتر اتفاق می‌افتد.

 

ادامه مطلب...

دوران جمع بندی کنکور

در دوران جمع‌بندی باید دروس را در فاصله زمانی کوتاهی مطالعه کنید. تاکنون سعی می‌کردید هر درسی را که بلد نیستید یا نخوانده‌اید، دوباره مطالعه کنید، اما در فرصت یکی دو ماهه تا کنکور، انجام این کار امکان پذیر نیست. در این دوره، مطالعه شما باید انتخابی باشد و مباحثی را که در بودجه‌بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بیشتری دارند مدّ نظر قرار داده و مباحثی را که دشوارند و تسلّط بر آنها به سختی به دست می‌آید، از برنامه مطالعاتی خود خارج کنید؛ در واقع، در دوره جمع‌بندی، وقت و زمان به شما می‌گوید که چه تکالیفی را باید انجام دهید و چگونه باید انجام دهید. در این دوره، روش مطالعاتی، تکنیک مرور دروس، برنامه‌ریزی و نحوه بهره‌گیری شما از منابع مطالعاتی، در مقایسه با دوره‌های قبل، تغییر می‌کند.

آغاز و پایان دوران جمع‌بندی

شروع دوره جمع‌بندی برای دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان و گروه‌های مختلف، که در سطح آمادگی گوناگونی قرار دارند، و شیوه و سبک مطالعاتی هر داوطلب با داوطلب دیگر، تا حدودی متفاوت است. ما نمی‌توانیم به شما داوطلبان بگوییم که چگونه و به چه شیوه‌ای مطالعه کنید. دوران جمع‌بندی نیز همان طور است و هر داوطلب باید، با توجه به توان و خصوصیات مطالعاتی‌اش، یک برنامه جمع‌بندی مناسب را برای خود تدارک ببیند؛ به عنوان نمونه، آرزو، به عنوان داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی، در درس شیمی ضعیف است و در دوره جمع‌بندی سعی می‌کند تا مباحثی از این درس را که قبلاً مطالعه نموده است، چندین بار مرور، تست‌زنی و سپس رفع اشکال نماید، اما مریم سعی می‌کند تا در دوره جمع‌بندی، بیشتر وقت خود را روی تست‌زنی سرعتی و رفع اشکال‌های تستی خود قرار دهد؛ زیرا او در تست زنی ضعیف است.

ادامه مطلب...

دوران طلایی نوروز برای کنکوری‌ها

ایام تعطیلات نوروز همیشه برای کنکوری‌ها دوران طلایی محسوب شده و می‌شود. اما امسال که این ایام با دوران قرنطینه همزمان شده نسبت به قبل فرصت مناسب‌تری برای درس‌ خواندن کنکوری‌ها و پشت کنکوری‌ها است.

همان گونه که در یک مسابقه‌ی دوی استقامت چند صد متر پایانی اهمیتی فوق العاده دارد در مسابقه‌ی استقامت آماده شدن برای کنکور هم ماه‌های پایانی بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

به طور کلی این ایام نقطه‌ی عطفی در روند آماده سازی دانش آموزان برای کنکور به حساب می‌آید. بسیاری که تا قبل از تعطیلات نوروز دوام آورده اند و خوب درس خوانده اند خسته می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را پشت سر بگذارید. از طرفی اگر شما به عنوان داوطلب کنکور تا قبل از تعطیلات نوروز از برنامه‌ی درسی خود عقب افتاده اید یا به دلیلی نتوانسته اید عملکرد مناسبی داشته باشید، این ایام آخرین فرصت برای باقی ماندن در رقابت است.

ادامه مطلب...

انگیزه ای برای درس خواندن ندارم

دست و دلم به درس خوندن نمی ره و هر چی می خوام خودم رو متقاعد کنم که باید درس بخونم ، نمی تونم؛ همة امکانات هم برای درس خوندن فراهمه، چه کنم؟

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همة سعی و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزة مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحلة اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

 

بدون تردید، شما به خاطر هدفی در کنکور سراسری شرکت کردید؛ تا به دانشگاه راه پیدا کنید. حال که وارد دانشگاه شدید، باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود؛ زیرا بعضی از دانشجویان، یا هدف نهایی خود را گم می کنند و یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی، تلقی می کنند که در هر دو صورت، دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای مطالعه ندارند؛ حال آن که وارد دانشگاه شدن، در واقع، آغاز راه است و برای طی کردن این راه، باید شبانه روز تلاش کرد و از همة امکانات، بهره جست؛ تا به هدف رسید. موفقیت در تحصیل، برآیند عوامل زیر است:

 

ادامه مطلب...

مطالب را ملکه ذهن کنید!

ذخیره اطلاعات در مغز روندی است که حافظه نامیده می شود و این امر نیز به نوبه خود جزء اعمال سیناپس‏هاست (سیناپس: فضایی که پیام عصبی از یک سلول عصبی به سلول دیگر منتقل می‏ شود).

هر بار که نوع خاصی از اطلاعات حسی (بینایی - شنوایی – لمس – بویایی – چشایی ) از یک سیناپس عبور می کند این سیناپس دفعه بعد برای انتقال همان نوع پیام توانمندتر شده که این روند تسهیل نام دارد بعد از آن که اطلاعات چندین بار از یک مسیر عصبی عبور کردند آن مسیر به حدی تسهیل می‏ شود که حتی بدون وجود محرک خارجی (حواس پنج گانه) در خود مغز تولید شده و این مرحله ای است که اصطلاحا می گوییم “مطلب ملکه ذهن شده است” .

ادامه مطلب...

آشنایی با علائم ویروس کرونا

کرونا ویروس از یک خانواده ویروس است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی ، MERS ، SARS و سایر بیماریهای تنفسی می شود. علاوه بر این ، در ژانویه سال 2020 ، مقامات بهداشتی چین شیوع شکل جدیدی از کرونا را که باعث عوارض جدی مانند ذات الریه می شود ، تأیید کردند. اگر گمان می کنید کرونا ویروس دارید ، ضروری است که در خانه بمانید تا باعث ابتلا دیگران نباشید. در حالی که هیچ دارویی برای کورونا ویروس وجود ندارد ، اما می توانید علائم خود را درمان کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

پزشکان گفته اند که دوره نهفتگی بیماری کرونا ممکن است تا چهارده روز باشد. در این مدت، فرد آلوده به ویروس نشانه بیماری از خود بروز نمی دهد اما ناقل این ویروس است و ارتباط با او می تواند به ابتلای به بیماری منجر شود.

ادامه مطلب...

11 تاثیر منفی اینترنت بر دانش آموزان و نوجوانان

سال‌های نخست قرن ۲۱ام شاهد انفجاری در استفاده از اینترنت بوده است. محبوبیت این سیستم جهانی شبکه‌‌های متصل به هم درست از زمان پیدایش در زندگی بشر پیوسته و بی‌وقفه به رشد خود ادامه داده است. بدیهی است صرفنظر از هر تاثیر منفی اینترنت با دسترسی جهانی به اطلاعات و ساز و کار تعاملی برای ارتباطات که اینترنت ارائه می‌دهد، درک این که چرا آدم‌های سراسر جهان به آن اعتیاد پیدا می‌کنند چندان دشوار نیست. تجارت الکترونیک، کسب و کار الکترونیک و بازاریابی الکترونیک پدیده‌هایی هستند که در نتیجه‌ی استیلای اینترنت شکل گرفته‌اند.

قطعا درباره‌ی فایده‌هایی که استفاده از اینترنت در زندگی روزانه‌ی ما فراهم می‌آورد هیچ شکی وجود ندارد. مطابق مطالعه‌ی صورت گرفته توسط استیفن سی‌وک کسب‌ و کارهایی که مستقیما به اینترنت مربوط می‌شوند در ۲۰۱۴ برای اقتصاد آمریکا حدود ۹۶۶ میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌اند. با وجود این،‌ همگام با رشد این سیستم جهانی نگرانی فزاینده‌ای نیز شکل گرفته است. این نگرانی مربوط به اثرات منفی اینترنت است. این روزها به کمبود کنترل بر منابع اطلاعاتی، نشت امنیتی، یا اعتیاد به اینترنت بیش از همیشه اشاره می‌شود. در مقایسه با قرن حاضر، در گذشته هیچ‌گاه به تاثیر منفی اینترنت به این اندازه توجه نشده است. پس، این مشکلات دقیقا چه هستند و چگونه بر جامعه‌ی ما تاثیر می‌گذارند.

ادامه مطلب...

حفظ سریع مطالب در ۹ گام ساده

مردم همیشه به‌شوخی می‌گویند تنها چیزی که در مدرسه یاد گرفتیم «حفظ کردن» بود، ولی ظاهرا خیلی از افراد حتی حفظ کردن را هم یاد نمی‌گیرند. مثلا وارد یک اتاق شوید و از همه‌ بپرسید چطور چیزی را به‌سرعت حفظ می‌کنند. بیشتر آنها احتمالا می‌گویند با تکرار کردن. این روش هرگز موفق نخواهد بود. تکرار کردن راه مناسبی برای حفظ سریع مطالب نیست. بهتر است به‌خاطر آوردن آن را امتحان کنید. مشکل اینجاست که برای به‌خاطر آوردن چیزی باید اول آن را یاد بگیرید. همه‌ی ما روش‌های مختلفی برای یادگیری داریم. در این مقاله با چند روش همگانی به‌خاطر آوردن آشنا می‌شوید. با این روش‌ها می‌توانید اطلاعات خیلی زیادی را در مدت زمان کوتاهی حفظ کنید.

قبل از اینکه شروع کنید، اول باید یک نکته را بدانید. روش یادگیری شما چیست؟ شنیداری، دیداری یا تجربی؟ اگر با شنیدن یاد می‌گیرید، بهترین روش برای شما شنیدن مطالب است. منطقی است که اگر یادگیری دیداری دارید باید چیزی را ببینید تا آن را یاد بگیرید و اگر یادگیری تجربی دارید از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر یاد می‌‌گیرید یا مثلا باید کاری فیزیکی انجام دهید. بیشتر افراد از ترکیبی از دو گروه استفاده می‌کنند. در این مقاله بهترین روش‌ها را برای هر کدام از گروه‌ها می‌آموزید. به کمک آنها می‌توانید سریع‌تر و کارآمدتر مطالب را حفظ کنید.

ادامه مطلب...

آلودگی هوا و رژیم غذایی مناسب برای این روزها

اگر چند سال پیش می شنیدیم که هوای تهران در وضعیت هشدار قرار دارد، حسابی می ترسیدیم و جا می خوردیم و شاید حتی از ترس خفه شدن (!) از خانه بیرون نمی آمدیم و ..
حالا مدت هاست که دیگر آلودگی هوای تهران، حتی در حد هشدارش هم کسی را متعجب نمی کند و این توصیه ها که «گروه های آسیب پذیر مانند بیماران قلبی، بیماران آسمی، سالمندان، بچه ها و ... از منزل خارج نشوند» یا «سعی کنید سفرهای درون شهری را به حداقل برسانید و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید» و ... آنقدر تکراری است که شاید دیگر رغبتی برای شنیدنش نباشد! البته شاید بهتر باشد چند روزی را در تقویم به عنوان روزهای آلودگی هوا ثبت و از پیش برایش برنامه ریزی کرد! به هر حال بحث آلودگی هوا تا زمانی که به صورت اساسی حل نشود، همچنان ادامه خواهد داشت؛ هر سال شادی زمستانی مان سیاه می شود و حتی یک تعطیلی ۳،۲ روزه هم نمی تواند از شدت سردرد و تهوع و تنگی نفس مان کم کند.

البته آلودگی هوا فقط مختص شهر تهران نیست و همه ساکنان شهرهای بزرگ و البته شهرهای صنعتی کشورمان به نوعی دچار مسمومیت شده و قربانی آلودگی هوا می شوند. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن ها از جمله همین مواد آلوده کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت های بیماری زا حساس تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی های قوه بویایی را افزایش می دهد که همه این عوارض به شکل پررنگ تری در کودکان بروز می کند. البته برای حفظ سلامت بدن می توان نکاتی را در نظر گرفته و با رعایت شان از بروز شرایط اضطراری پیشگیری کنیم.

ادامه مطلب...

تاثیرات ورزش بر حافظه

مطالعات بسیاری در زمینه‌ی ارتباط بین ورزش و سلامت روان انجام شده است که نتایج همه‌ی آن‌ها به ما انگیزه‌ی بیشتری برای حرکت به‌سمت ورزش می‌دهد. ورزش از راه‌های مختلفی روی مغز تاثیر می‌گذارد. فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش ضربان قلب می‌شوند و اکسیژن بیشتری را به مغز می‌فرستند. این فعالیت‌ها همچنین موجب آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شوند که تاثیر مثبتی روی رشد سلول‌های مغزی دارند.

ورزش همچنین ازطریق تحریک رشد ارتباطات جدید بین سلول‌های عصبی در بسیاری از مناطق مهم مغز موجب تقویت انعطاف‌پذیری مغز می‌شود. پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده‌اند که ورزش موجب افزایش فاکتورهای رشد در مغز می‌شود و این امر تشکیل ارتباطات عصبی جدید را در مغز آسان‌تر می‌کند.

ادامه مطلب...

مشاهده مطالب قدیمی تر...