مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

چهار عادت روزانه افراد موفق

افراد موفق عادت‌های مختلفی دارند و انتخاب چهار عادت روزانه کار دشواری است. اما مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود مهمترین عادت‌هایی است که هر فرد برای موفقیت باید به صورت روزانه انجام بدهد. در ادامه با این چهار عادت روزانه افراد موفق بیشتر آشنا می‌شویم.

عادت اول: خاموش کردن موبایل قبل از خواب

خواب کافی و همراه با آرامش مهمترین چیزی است که باعث بالا رفتن میزان سلامتی، کاهش استرس و افسردگی و افزایش کارایی در طول روز می‌شود. ابزارهای الکترونیکی مثل گوشی‌های هوشمند، تبلت و کتابخوان‌ نورهایی با طول موج آبی منتشر می‌کنند که باعث توقف تولید هورمون ملاتونین در بدن می‌شوند. هورمون ملاتونین عامل تنظیم ثبات ریتم شبانه روز بدن است. کامپیوتر و تلویزیون هم چنین نوری را از خود ساطع می‎کنند اما باتوجه به اینکه هنگام تماشای آن‌‎ها فاصله لازم حفظ می‌شود میزان آسیب آن‌ها پایین‌تر است.

ادامه مطلب...

ترس‌ هایت را زمین بگذار تا به موفقیت برسی

موفقیت خواسته‌ای است که هر انسان در زندگی خود به دنبال دستیابی به آن است. اما عواملی بازدارنده همواره مانع رسیدن ما به این خواسته و سدی در برابر خواسته‌هایمان هستند. یکی از این موارد ترس از شکست است. ما باید برای رسیدن به این خواسته در برابر ترس مقاومت نشان بدهیم. اما چطور؟

هر یک از اهداف ما نوعی انتظار پیشرفت با خود به همراه دارد. این اهداف باعث می‌شوند دستاوردهای خاصی را در زمان دستیابی به آن هدف برای خود متصور شویم. این عامل زمینه‌ای مثبتی در انگیزش است؛ اما چالش اصلی زمانی رخ می‌دهد که از نرسیدن به دستاورد مورد نظر بترسیم. عوامل زیادی در این ترس و نگرانی اثر گذارند.

ادامه مطلب...

خوردنی هایی که حافظه را تقویت می‌کنند

شاید در میان اطرافیان دیده باشید که برخی افراد، بخصوص میانسالان و سالمندان، توجه دقیق و موشکافانه به نوع تغذیه و خورد و خوراک خود دارند و اغلب به دنبال غذاها یا نوشیدنی‌هایی هستند که برای ارتقای حافظه و تقویت مغز موثر باشد. سوال اینجاست که آیا واقعا مواد غذایی می‌توانند بر ارتقای توان مغز تاثیرگذار باشند؟

 

برنامه‌ریزی تغذیه‌ای و خوردن هوشمندانه انواع خاصی از غذاها عملکرد مغز را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در افزایش ضریب هوشی، بهبود خلق و خو، افزایش خلاقیت و توان ذهنی نقش بسزایی داشته باشد.

صبح‌ها به نوشیدن چای اکتفا نکنید


اولویت اصلی برای داشتن مغز و ذهن پویا را خوردن صبحانه است، صبح‌ها پیش از ترک منزل فقط به خوردن چای اکتفا نکنید. در این وعده، حتما غذاهای تهیه شده از غلات سبوس دار بخورید، زیرا قندها در این غذاها آهسته‌تر درجریان خون منتشر می‌شوند و دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید و کاهش سطح انرژی در بدنتان دیرتر اتفاق می‌افتد.

 

ادامه مطلب...

دوران جمع بندی کنکور

در دوران جمع‌بندی باید دروس را در فاصله زمانی کوتاهی مطالعه کنید. تاکنون سعی می‌کردید هر درسی را که بلد نیستید یا نخوانده‌اید، دوباره مطالعه کنید، اما در فرصت یکی دو ماهه تا کنکور، انجام این کار امکان پذیر نیست. در این دوره، مطالعه شما باید انتخابی باشد و مباحثی را که در بودجه‌بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بیشتری دارند مدّ نظر قرار داده و مباحثی را که دشوارند و تسلّط بر آنها به سختی به دست می‌آید، از برنامه مطالعاتی خود خارج کنید؛ در واقع، در دوره جمع‌بندی، وقت و زمان به شما می‌گوید که چه تکالیفی را باید انجام دهید و چگونه باید انجام دهید. در این دوره، روش مطالعاتی، تکنیک مرور دروس، برنامه‌ریزی و نحوه بهره‌گیری شما از منابع مطالعاتی، در مقایسه با دوره‌های قبل، تغییر می‌کند.

آغاز و پایان دوران جمع‌بندی

شروع دوره جمع‌بندی برای دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان و گروه‌های مختلف، که در سطح آمادگی گوناگونی قرار دارند، و شیوه و سبک مطالعاتی هر داوطلب با داوطلب دیگر، تا حدودی متفاوت است. ما نمی‌توانیم به شما داوطلبان بگوییم که چگونه و به چه شیوه‌ای مطالعه کنید. دوران جمع‌بندی نیز همان طور است و هر داوطلب باید، با توجه به توان و خصوصیات مطالعاتی‌اش، یک برنامه جمع‌بندی مناسب را برای خود تدارک ببیند؛ به عنوان نمونه، آرزو، به عنوان داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی، در درس شیمی ضعیف است و در دوره جمع‌بندی سعی می‌کند تا مباحثی از این درس را که قبلاً مطالعه نموده است، چندین بار مرور، تست‌زنی و سپس رفع اشکال نماید، اما مریم سعی می‌کند تا در دوره جمع‌بندی، بیشتر وقت خود را روی تست‌زنی سرعتی و رفع اشکال‌های تستی خود قرار دهد؛ زیرا او در تست زنی ضعیف است.

ادامه مطلب...

چگونه می توان در خانه ورزش کرد

تمرینات ورزشی در خانه فواید بسیاری دارد. نه تنها نمی خواهید برای رفتن به سالن وقت بگذارید بلکه هزینه ای هم نمی دهید. اگر می خواهید بدن متناسب داشته باشید ، چند مرحله اساسی برای تمرین در خانه در نظر بگیرید که می توانید نتایج بسیار موفقی را ببینید.

 1 -آماده شدن برای تمرین در خانه

- جلسات ورزشی خود را جدی بگیرید.

- روزها و زمانهای خاصی را برای جلسه تمرین خود انتخاب کنید (مانند دوشنبه ، چهارشنبه و جمعه ساعت 7 صبح).

- بهترین مکان را در خانه خود انتخاب کنید که در آن احساس راحتی بیشتری در انجام کارهای روزمره دارید. مطمئن شوید که فضای کافی دارید و هیچ اشیاء تداخل ندارند.

ادامه مطلب...

دوران طلایی نوروز برای کنکوری‌ها

ایام تعطیلات نوروز همیشه برای کنکوری‌ها دوران طلایی محسوب شده و می‌شود. اما امسال که این ایام با دوران قرنطینه همزمان شده نسبت به قبل فرصت مناسب‌تری برای درس‌ خواندن کنکوری‌ها و پشت کنکوری‌ها است.

همان گونه که در یک مسابقه‌ی دوی استقامت چند صد متر پایانی اهمیتی فوق العاده دارد در مسابقه‌ی استقامت آماده شدن برای کنکور هم ماه‌های پایانی بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

به طور کلی این ایام نقطه‌ی عطفی در روند آماده سازی دانش آموزان برای کنکور به حساب می‌آید. بسیاری که تا قبل از تعطیلات نوروز دوام آورده اند و خوب درس خوانده اند خسته می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را پشت سر بگذارید. از طرفی اگر شما به عنوان داوطلب کنکور تا قبل از تعطیلات نوروز از برنامه‌ی درسی خود عقب افتاده اید یا به دلیلی نتوانسته اید عملکرد مناسبی داشته باشید، این ایام آخرین فرصت برای باقی ماندن در رقابت است.

ادامه مطلب...

برنامه ریزی درسی در ایام نوروز

تعطیلات نوروز یکی از بهترین فرصت ها برای دانش آموزان پس از گذراندن 6 ماه درس خواندن و مدرسه رفتن است که استراحت کامل داشته باشند و از درس خواندن دور باشند تا با روحیه ای مضاعف دوباره به مدرسه بازگردند.

ولی استراحت مطلق در این ایام سبب افت تحصیلی دانش آموزان می شود پس در تعطیلات عید نیاز به ایجاد یک برنامه مناسب است که در کنار تفریح و استراحت، برخی از ساعت های ایام عید را به درس خواندن و مطالعه دروس اختصاص دهیم تا هم تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از افت تحصیلی جلوگیری کنیم.

ادامه مطلب...

انگیزه ای برای درس خواندن ندارم

دست و دلم به درس خوندن نمی ره و هر چی می خوام خودم رو متقاعد کنم که باید درس بخونم ، نمی تونم؛ همة امکانات هم برای درس خوندن فراهمه، چه کنم؟

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همة سعی و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزة مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحلة اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

 

بدون تردید، شما به خاطر هدفی در کنکور سراسری شرکت کردید؛ تا به دانشگاه راه پیدا کنید. حال که وارد دانشگاه شدید، باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود؛ زیرا بعضی از دانشجویان، یا هدف نهایی خود را گم می کنند و یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی، تلقی می کنند که در هر دو صورت، دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای مطالعه ندارند؛ حال آن که وارد دانشگاه شدن، در واقع، آغاز راه است و برای طی کردن این راه، باید شبانه روز تلاش کرد و از همة امکانات، بهره جست؛ تا به هدف رسید. موفقیت در تحصیل، برآیند عوامل زیر است:

 

ادامه مطلب...

3 ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن

حق با مادربزرگتان بود که می گفت هر کس در روز یک سیب بخورد دیگر نیازی به دکتر پیدا نمی کند. یکسری مواد غذایی خاص از جمله سیب، مواد مغذی مقوی، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک، می توانند تغییراتی اساسی در تقویت سیستم دفاعی بدن شما ایجاد کنند و آن را دربرابر بیماری های مختلف مقاوم نگه دارند.

 

برای تقویت سیستم دفاعی بدن تا می توانید از این دسته مواد غذایی استفاده کنید تا فصل سرما خوردگی که از راه رسید دیگر نیازی به مراجعه به دکتر نداشته باشید. مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی بدن که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شما شده، سلامت شما را ارتقاء داده و بدنتان را دربرابر بیماری های مختلف مقاوم خواهد کرد.

ادامه مطلب...

چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم؟

این سؤال که چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم؟ سؤال بسیاری از دانش‌آموزان است. ضعیف بودن دانش‌آموزان در درس ریاضی تنها به‌دلیل استعداد کم یا ناتوانی ذهنی آنان در حل و درک مسئله نیست.

عوامل بسیاری باعث شده‌ است دانش‌آموزان در درس ریاضی ضعیف باشند مانند:

ضعیف بودن فرد در حل کردن محاسبات

بی‌علاقه فرد به درس ریاضی

نیاموختن مهارت‌های حل مسائل و…

ادامه مطلب...

مشاهده مطالب قدیمی تر...