مجتمع آموزشی جماران اداره آموزش و پرورش منطقه 11 تهران

مطالب را ملکه ذهن کنید!

ذخیره اطلاعات در مغز روندی است که حافظه نامیده می شود و این امر نیز به نوبه خود جزء اعمال سیناپس‏هاست (سیناپس: فضایی که پیام عصبی از یک سلول عصبی به سلول دیگر منتقل می‏ شود).

هر بار که نوع خاصی از اطلاعات حسی (بینایی - شنوایی – لمس – بویایی – چشایی ) از یک سیناپس عبور می کند این سیناپس دفعه بعد برای انتقال همان نوع پیام توانمندتر شده که این روند تسهیل نام دارد بعد از آن که اطلاعات چندین بار از یک مسیر عصبی عبور کردند آن مسیر به حدی تسهیل می‏ شود که حتی بدون وجود محرک خارجی (حواس پنج گانه) در خود مغز تولید شده و این مرحله ای است که اصطلاحا می گوییم “مطلب ملکه ذهن شده است” .

ادامه مطلب...

کنترل سریع عصبانیت با 5 تکنیک

کنترل عصبانیت و خشم گاهی بسیار سخت می شود اما در هر حال غیرممکن نخواهد بود ، توصیه هایی که اثرات مثبت آن در این مواقع ثابت شده است را امتحان کنید.

کنترل عصبانیت، فرایند یادگیری برسمیت شناختن نشانه هایی که شما در حال عصبانیت اقدام به آنها می کنید و آرام می گیرید میباشد. کنترل و مدیریت عصبانیت،سعی می کند که شما را از حال و احساس عصبانیت بیرون آورد و یا شما را به ادامه دادن عصبانیت تشویق نمی کند.عصبانیت یک احساس متقابل، نرمال و سالم است.

ادامه مطلب...

آشنایی با علائم ویروس کرونا

کرونا ویروس از یک خانواده ویروس است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی ، MERS ، SARS و سایر بیماریهای تنفسی می شود. علاوه بر این ، در ژانویه سال 2020 ، مقامات بهداشتی چین شیوع شکل جدیدی از کرونا را که باعث عوارض جدی مانند ذات الریه می شود ، تأیید کردند. اگر گمان می کنید کرونا ویروس دارید ، ضروری است که در خانه بمانید تا باعث ابتلا دیگران نباشید. در حالی که هیچ دارویی برای کورونا ویروس وجود ندارد ، اما می توانید علائم خود را درمان کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

پزشکان گفته اند که دوره نهفتگی بیماری کرونا ممکن است تا چهارده روز باشد. در این مدت، فرد آلوده به ویروس نشانه بیماری از خود بروز نمی دهد اما ناقل این ویروس است و ارتباط با او می تواند به ابتلای به بیماری منجر شود.

ادامه مطلب...

11 تاثیر منفی اینترنت بر دانش آموزان و نوجوانان

سال‌های نخست قرن ۲۱ام شاهد انفجاری در استفاده از اینترنت بوده است. محبوبیت این سیستم جهانی شبکه‌‌های متصل به هم درست از زمان پیدایش در زندگی بشر پیوسته و بی‌وقفه به رشد خود ادامه داده است. بدیهی است صرفنظر از هر تاثیر منفی اینترنت با دسترسی جهانی به اطلاعات و ساز و کار تعاملی برای ارتباطات که اینترنت ارائه می‌دهد، درک این که چرا آدم‌های سراسر جهان به آن اعتیاد پیدا می‌کنند چندان دشوار نیست. تجارت الکترونیک، کسب و کار الکترونیک و بازاریابی الکترونیک پدیده‌هایی هستند که در نتیجه‌ی استیلای اینترنت شکل گرفته‌اند.

قطعا درباره‌ی فایده‌هایی که استفاده از اینترنت در زندگی روزانه‌ی ما فراهم می‌آورد هیچ شکی وجود ندارد. مطابق مطالعه‌ی صورت گرفته توسط استیفن سی‌وک کسب‌ و کارهایی که مستقیما به اینترنت مربوط می‌شوند در ۲۰۱۴ برای اقتصاد آمریکا حدود ۹۶۶ میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌اند. با وجود این،‌ همگام با رشد این سیستم جهانی نگرانی فزاینده‌ای نیز شکل گرفته است. این نگرانی مربوط به اثرات منفی اینترنت است. این روزها به کمبود کنترل بر منابع اطلاعاتی، نشت امنیتی، یا اعتیاد به اینترنت بیش از همیشه اشاره می‌شود. در مقایسه با قرن حاضر، در گذشته هیچ‌گاه به تاثیر منفی اینترنت به این اندازه توجه نشده است. پس، این مشکلات دقیقا چه هستند و چگونه بر جامعه‌ی ما تاثیر می‌گذارند.

ادامه مطلب...

چگونه با دقت بیشتر به انجام کارها بپردازیم؟

داشتن تمرکز یکی از مهم ترین پایه های یادگیری است. متاسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان به علت داشتن عدم تمرکز سر کلاس قادر به یادگیری نیستند و همین امر موجب عقب افتادن از درس ها و افت تحصیلی در دانش آموز می شود که تاثیرات مخربی را در آینده فرزند شما خواهد داشت.

در ادامه مطلب شما را با چگونگی افزایش تمرکز در دانش آموزان آشنا خواهیم کرد. احتمال دارد که معلم فرزندتان به شما اطلاع دهد که وی در کلاس تمرکز ندارد، شاید هم خود شما، متوجه این امر شده اید. نگران نشوید چرا که با دانستن برخی از علت های عدم تمرکز دانش آموز سر کلاس، می توان این مشکل را به راحتی حل کرد. بیشتر دانش آموزان با آن که با دقت و تمرکز سر کلاس درس حاضر می شوند، اما در موقع تدریس معلم پس از چند دقیقه حواسشان کاملاً پرت می شود و زمانی هم که به خود می آیند چند دقیقه ای از وقت کلاس گذشته است، درحالی که آنها ذهن خود را با افکار پراکنده مشغول کرده بودند.

ادامه مطلب...

حفظ سریع مطالب در ۹ گام ساده

مردم همیشه به‌شوخی می‌گویند تنها چیزی که در مدرسه یاد گرفتیم «حفظ کردن» بود، ولی ظاهرا خیلی از افراد حتی حفظ کردن را هم یاد نمی‌گیرند. مثلا وارد یک اتاق شوید و از همه‌ بپرسید چطور چیزی را به‌سرعت حفظ می‌کنند. بیشتر آنها احتمالا می‌گویند با تکرار کردن. این روش هرگز موفق نخواهد بود. تکرار کردن راه مناسبی برای حفظ سریع مطالب نیست. بهتر است به‌خاطر آوردن آن را امتحان کنید. مشکل اینجاست که برای به‌خاطر آوردن چیزی باید اول آن را یاد بگیرید. همه‌ی ما روش‌های مختلفی برای یادگیری داریم. در این مقاله با چند روش همگانی به‌خاطر آوردن آشنا می‌شوید. با این روش‌ها می‌توانید اطلاعات خیلی زیادی را در مدت زمان کوتاهی حفظ کنید.

قبل از اینکه شروع کنید، اول باید یک نکته را بدانید. روش یادگیری شما چیست؟ شنیداری، دیداری یا تجربی؟ اگر با شنیدن یاد می‌گیرید، بهترین روش برای شما شنیدن مطالب است. منطقی است که اگر یادگیری دیداری دارید باید چیزی را ببینید تا آن را یاد بگیرید و اگر یادگیری تجربی دارید از اتفاقات و تجربیات خود بیشتر یاد می‌‌گیرید یا مثلا باید کاری فیزیکی انجام دهید. بیشتر افراد از ترکیبی از دو گروه استفاده می‌کنند. در این مقاله بهترین روش‌ها را برای هر کدام از گروه‌ها می‌آموزید. به کمک آنها می‌توانید سریع‌تر و کارآمدتر مطالب را حفظ کنید.

ادامه مطلب...

خانه‌ای آماده برای روزهای امتحان

وقتی زنگ مدرسه می خورد، بیش تر از هر چیز در این فکر هستی که وقتی به خانه رسیدی، چگونه به ترتیب به کارهایت برسی. با خودت قرار می گذاری که خیلی سریع استراحت مختصری بکنی و در سه ساعت کل درس ریاضی را یکبار دوره کنی. بعد نیم ساعتی استراحت کرده و تا پایان شب، هر چه سۆال اضافی ریاضی داری حل کنی. پیش خودت محاسبه کرده ای که اگر شام را هم در اطاق بخوری و شب کمی دیر تر بخوابی، می توانی برای امتحان فردا تمام نمونه سوالات را حل کنی. در این صورت می توانی بهترین نمره را بیاوری. در همین فکرها هستی که خودت را مقابل درب خانه می بینی. تمام مسافت بین مدرسه تا خانه را در حال برنامه ریزی برای ساعت های امروزت بودی. در را باز می کنی.

مادرت با عجله سلام می کند و می گوید زود لباس هایت را عوض کن و به کمک من بیا!!! حتی فکرش هم عصبانیت می کند. نکند امشب مهمان داریم؟

بله،فکرت درست بود؛ هر چند وقتی مادر فهمید امتحان داری از کمک کردن معاف شدی، اما یک چیز باقی ماند و آن حل کردن مسائل سخت ریاضی در حالی است که صدای همهمه و صحبت مهمان ها از بیرون در آزارت می دهد. هرچه تلاش کردی نتوانستی تمرکز لازم را داشته باشی. با زمانی که برای شام خوردن با مهمان ها از دست دادی، تنها توانستی نصف آنچه فکر می کردی را تمرین کنی.

ادامه مطلب...

آلودگی هوا و رژیم غذایی مناسب برای این روزها

اگر چند سال پیش می شنیدیم که هوای تهران در وضعیت هشدار قرار دارد، حسابی می ترسیدیم و جا می خوردیم و شاید حتی از ترس خفه شدن (!) از خانه بیرون نمی آمدیم و ..
حالا مدت هاست که دیگر آلودگی هوای تهران، حتی در حد هشدارش هم کسی را متعجب نمی کند و این توصیه ها که «گروه های آسیب پذیر مانند بیماران قلبی، بیماران آسمی، سالمندان، بچه ها و ... از منزل خارج نشوند» یا «سعی کنید سفرهای درون شهری را به حداقل برسانید و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید» و ... آنقدر تکراری است که شاید دیگر رغبتی برای شنیدنش نباشد! البته شاید بهتر باشد چند روزی را در تقویم به عنوان روزهای آلودگی هوا ثبت و از پیش برایش برنامه ریزی کرد! به هر حال بحث آلودگی هوا تا زمانی که به صورت اساسی حل نشود، همچنان ادامه خواهد داشت؛ هر سال شادی زمستانی مان سیاه می شود و حتی یک تعطیلی ۳،۲ روزه هم نمی تواند از شدت سردرد و تهوع و تنگی نفس مان کم کند.

البته آلودگی هوا فقط مختص شهر تهران نیست و همه ساکنان شهرهای بزرگ و البته شهرهای صنعتی کشورمان به نوعی دچار مسمومیت شده و قربانی آلودگی هوا می شوند. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن ها از جمله همین مواد آلوده کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت های بیماری زا حساس تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی های قوه بویایی را افزایش می دهد که همه این عوارض به شکل پررنگ تری در کودکان بروز می کند. البته برای حفظ سلامت بدن می توان نکاتی را در نظر گرفته و با رعایت شان از بروز شرایط اضطراری پیشگیری کنیم.

ادامه مطلب...

افزایش قد در دوران بلوغ

افزایش قد و میزان بلندی قد به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی علاوه بر وراثت به عواملی همچون رژیم غذایی و تغذیه افراد و میزان فعالیت و تحرک جسمی نیز بستگی دارد،در این مقاله شما را با روش ها و راهکارهای افزایش قد در سنین نوجوانی و بلوغ آشنا می کنیم.

عامل‌های متعددی مانند محیط، شیوه زندگی و وراثت بر رشد و قد انسان اثر می‌گذارد. اما سوال اینجا است که چه زمانی رشد قدی پسران متوقف می‌شود؟ آیا این توقف در دوران بلوغ رخ می‌دهد یا این که در دوران بزرگسالی نیز رشد ادامه دارد؟ آیا افزایش قد بعد از بلوغ امکان پذیر است ؟ 

عامل‌های تأثیرگذار بر افزایش قد

محیط و وراثت دو عامل تأثیرگذار بر بلندی قد به شمار می‌آید. در واقع برآیند تأثیر وراثت یا ژنتیک، عادت‌های غذایی و هورمون‌ها از یک سو و استرس از سوی دیگر به عنوان یگانه عامل کاهش دهنده قد، بلندی نهایی قامت فرد را تعیین می‌کند. 

بلندی قد = (وراثت + هورمون‌ها + مواد مغذی) – استرس 

ادامه مطلب...

تاثیرات ورزش بر حافظه

مطالعات بسیاری در زمینه‌ی ارتباط بین ورزش و سلامت روان انجام شده است که نتایج همه‌ی آن‌ها به ما انگیزه‌ی بیشتری برای حرکت به‌سمت ورزش می‌دهد. ورزش از راه‌های مختلفی روی مغز تاثیر می‌گذارد. فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش ضربان قلب می‌شوند و اکسیژن بیشتری را به مغز می‌فرستند. این فعالیت‌ها همچنین موجب آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شوند که تاثیر مثبتی روی رشد سلول‌های مغزی دارند.

ورزش همچنین ازطریق تحریک رشد ارتباطات جدید بین سلول‌های عصبی در بسیاری از مناطق مهم مغز موجب تقویت انعطاف‌پذیری مغز می‌شود. پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده‌اند که ورزش موجب افزایش فاکتورهای رشد در مغز می‌شود و این امر تشکیل ارتباطات عصبی جدید را در مغز آسان‌تر می‌کند.

ادامه مطلب...

مشاهده مطالب قدیمی تر...